STANOWISKO
GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z
10 PAŹDZIERNIKA 2007 R.
W
SPRAWIE RÓWNOWAŻENIA ODPOCZYNKU
(GNP/401/4560-461/07/PE)
Odpowiadając na
złożone pocztą elektroniczną pytanie, Departament Prawny, uprzejmie informuje,
iż:
Zgodnie z art. 132 § 1 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje w każdej
dobie prawo do, co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Odpoczynek
taki nie musi być zapewniony w przypadku konieczności prowadzenia akcji
ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub
środowiska albo usunięcia awarii. W takiej jednakże sytuacji pracownikowi
przysługuje, w okresie rozliczeniowym, równoważny okres odpoczynku.
Obowiązek zrównoważenia skróconego w
danej dobie 11- godzinnego odpoczynku polega zaś na przedłużeniu takiego
odpoczynku w innej dobie, o tyle godzin, o ile został on skrócony, nie zaś na
udzieleniu czasu wolnego, czy dnia wolnego od pracy. Jeśli zatem pracownik w
danej dobie, z uwagi na w/w okoliczności skorzystał jedynie z 9 - godzinnego
odpoczynku dobowego, w innej dobie, zamiast korzystać z co najmniej 11-
godzinnego odpoczynku powinien mieć zapewniony co najmniej 14- godzinny
odpoczynek dobowy (11 + 3).
Ponadto, Departament Prawny informuje, iż
zrównoważenie skróconego odpoczynku dobowego powinno nastąpić, nie później, niż
do końca okresu rozliczeniowego, w którym skrócenie tegoż odpoczynku miało
miejsce.
p.o. Dyrektora Departamentu Prawnego
mgr Wojciech
Gonciarz
PISMO DEPARTAMENTU PRAWA PRACY
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
W
SPRAWIE RÓWNOWAŻENIA ODPOCZYNKU
DPR-III-079-575/TW/07
W związku z wystąpieniem Pani Marty
Gadomskiej z „Rzeczpospolitej” dotyczącym równoważenia odpoczynków w czasie
pracy kierowców i na podstawie Kodeksu pracy, Departament uprzejmie informuje,
że na podstawie art. 132 § 3 k.p., w sytuacji gdy
pracownikowi zarządzającemu w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz w
przypadku konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub
zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii, nie
został zagwarantowany nieprzerwany, co najmniej 11 – godzinny odpoczynek
dobowy, przysługuje pracownikowi, w okresie rozliczeniowym, równoważny okres
odpoczynku.
Departament wyraża pogląd, że równoważny
okres odpoczynku powinien być udzielany bezpośrednio po ostatnim okresie
wykonywania pracy w danej dobie ( która narusza odpoczynek dobowy ) w wymiarze,
który dopełni okres odpoczynku po zakończeniu pracy do 11 godzin. Oznacza to,
że pracownik będzie mógł podjąć pracę w następnej dobie dopiero po upływie
kolejnych 11 godzin od zakończenia pracy w poprzedniej dobie.
W wyjątkowych
sytuacjach, gdy nie jest możliwe udzielenie równoważnego okresu odpoczynku
bezpośrednio po okresie wykonywania pracy, dopuszczalne jest udzielenie
równoważnego okresu odpoczynku w innej dobie jako dodatkowy okres niezależny od
okresu odpoczynku w danej dobie. Wówczas jego wymiar będzie odpowiadał liczbie
godzin o jaką naruszono dobowy okres odpoczynku. O tę liczbę godzin zostanie
wówczas obniżony wymiar czasu pracy w danej dobie.
W opinii Departamentu udzielenie
równoważnego okresu odpoczynku
(zarówno w przypadku jego udzielenia bezpośrednio po zakończeniu pracy w
danej dobie jak i wówczas gdy jest on udzielany w innej dobie ) może polegać
wyłącznie na obniżeniu czasu pracy w takiej dobie. Równoważny okres odpoczynku
spowoduje zatem zwiększenie okresu odpoczynku przewidzianego w rozkładzie czasu
pracy pracownika w innej dobie pracowniczej.
Taka rozumienie równoważnego okresu
odpoczynku jest następstwem tego, w jaki sposób jest on rozumiany na gruncie
przepisów prawa wspólnotowego ( Dyrektywa 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie niektórych aspektów organizacji czasu
pracy, orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie Jaeger C-151/02
).
Natomiast w sprawie rozumienia równoważnego
okresu odpoczynku w czasie pracy kierowców w świetle przepisów ustawy o czasie
pracy kierowców właściwe do zajęcia stanowiska jest Ministerstwo Transportu.